top of page
kaarnakustannus

Sekoitus taiteellista hörhöä ja kaupallista kirjoittajaa


Kuva: Paula Meriluoto


Julia Heino


Riikka Holmberg on käsikirjoittaja, copywriter ja pian myös tuleva lastenkirjailija. Holmbergin esikoisteos ”Neiti Möttönen ja kuorsaava Kirppu” käsittelee uusien ja tavallisesta poikkeavien asioiden käsittelyä sekä itsensä kehittämistä. Kaarna Kustannus julkaisee teoksen vuoden 2021 aikana.


– Tiivistettynä voisi sanoa sen olevan tarina siitä, miten tärkeää on viettää aikaa mukavien tyyppien kanssa ja tehdä hupsuja juttuja, ettemme ajaudu kiireloukkuun ja tukahdu suorituskeskeisyyden alle.


”Minusta on tärkeää kertoa tarinoita, joissa on toivoa.”

Elokuvakäsikirjoittajaksi sekä copywriteriksi kouluttautunut Holmberg kuvailee itseään genrejen suhteen kameleontiksi. Hän on työskennellyt niin kauhun, draaman kuin mustan komediankin parissa. Vuonna 2015 Holmberg kirjoitti lastennäytelmän ”Kerttu ja Kreivitär”, ja on sen jälkeen haaveillut lastenkirjan kirjoittamisesta.


– Rakastan tarinoita, enkä osaa kuvitella elämääni ilman elokuvia, sarjoja ja kirjallisuutta. Päämääräni on tulla loistavaksi tarinankertojaksi, Holmberg kuvailee.


– Minusta on tärkeää kertoa tarinoita, joissa on toivoa: tarinoita, joiden päähenkilöillä on mahdollisuus muutokseen ja kasvuun.


Holmberg kuluttaa pääasiassa äänikirjoja, mutta kuvitettua lastenkirjallisuutta hän lukee fyysisinä kirjoina. Esikuvikseen hän nimeää muun muassa Sven Nordqvistin, Sinikka Nopolan, Tiina Nopolan, Ian McEwanin, Donna Tarttin ja Joe Hillin. Lastenkirjallisuudessa Holmbergia kiehtovat erityisesti sellaiset teokset, joiden äärellä viihtyvät sekä aikuiset että lapset.


– Minulle on luettu lapsena paljon ja kaikenlaista. Tykkäsin rauhoittua yhdessä kirjan pariin. Kerran isoäiti luki minulle ja pikkuveljelleni Sven Nordqvistin teoksen ”Viirun syntymäpäivät”. Nauroimme kaikki kolme aivan kippurassa. Isoäiti hihitti jossain vaiheessa niin kovasti, että lukeminen oli hankalaa. Kirja oli omituinen mutta samaistuttava, hauska, älykäs ja hurmaavasti kuvitettu.


”Kirjoitusmoodiin pääsen parhaiten kirjoittamalla aamusivut.”

Kirjoitusprosessi alkaa Holmbergin kohdalla pienestä yksityiskohdasta, kuten henkilöhahmon luonteenpiirteestä tai repliikistä, kohtauksesta tai kuvasta. Sen jälkeen hän kertoo tarvitsevansa runsaasti aikaa miettiä, millaisesta tarinasta kyseinen yksityiskohta on peräisin. ”Kerttua ja Kreivitärtä” kirjoittaessa Holmberg halusi työstää näytelmän pelkojen kohtaamisesta ja sen hyväksymisestä, että meistä jokainen pelkää jotakin. Sen jälkeen hän alkoi pohtia näytelmän nimeä.


– Kuulostaa ehkä hullulta, mutta näytelmän nimen kautta tutustuin myös päähenkilöihin. Kun olen tutustunut heihin, alan vähitellen hahmottaa minne he ovat matkalla. Selvittääkseni, miten he pääsevät perille, työstän synopsiksen ja käytän apuna draaman kaarta.


Synopsis muodostuu, kun Holmberg konkreettisesti piirtää paperille draaman kaaren ja sommittelee siihen tapahtumia ja käänteitä. Synopsiksen valmistuttua Holmberg kertoo pääsevänsä kunnolla vauhtiin ja alkaa kirjoittaa tarinaa auki.


– Kirjoitusmoodiin pääsen parhaiten kirjoittamalla aamusivut ja tekemällä barre-treenin. Inspiraation rinnalle tarvitsen deadlineja, joihin minulla on kiihkeä viha-rakkaussuhde. Ilman niitä jäisin helposti hillumaan ideointivaiheeseen.


Holmberg haluaa kuitenkin painottaa, että pitää ideointivaihetta äärettömän tärkeänä. Samalla hän kokee, että omalla kohdallaan se on hyvin eriluontoinen vaihe kuin editointivaihe, jossa teksti saatetaan valmiiksi.


Myös ”Neiti Möttösen ja kuorsaava Kirpun” ajatus lähti liikkeelle pienestä yksityiskohdasta. Idea teokseen syntyi, kun Holmberg kuuli ensimmäistä kertaa erään ystävänsä kuorsaavan.


– Se oli niin pieni ja sievä, mutta silti niin täyteläinen kuorsaus, että ajattelin heti Kirppua, joka nukkuu makeasti ja kuorsaa. Ajatus jäi kytemään mieleeni, joten pyysin ystävääni ja kuvittajaa Tiina Hovattaa piirtämään kuorsaavan kirpun.


Hovatta ja Holmberg ovat työskennelleet yhdessä aiemminkin, ja Holmberg odottaa innolla yhteistyötä tulevan teoksensa kohdalla.


– Olen todella ihastunut Tiinan piirtämiin luonnoksiin. Kuvituksen myötä tarina herää eloon aivan eri tavalla.


Holmberg työstää neiti Möttösen ja Kirpun tarinaa ja kertoo prosessin olleen sekä opettavainen että kiinnostava.


– Minussa ja neiti Möttösessä on paljon samaa, tuppaamme toisinaan suorittamaan asioita. Muistutan itseäni tietoisesti siitä, että tämä on ensimmäinen lastenkirjani. Projektin tavoitteena ei ole vain saada kirja valmiiksi, vaan oppia sitä työstäessäni mahdollisimman paljon sekä nauttia tekemisestä.

Comments


bottom of page